Hoppa till sidans innehåll

Johans nya Cap - byggd, flugen och nödlandad

2008-07-06 13:09
Här kommer en liten bulletin från en numera allt för passiv medlem av föreningen.
  • Uppdaterad: 2016-06-08 06:48

För två år sedan påbörjades ett bygge av en ersättning till min
Kyosho-CAP som led överstegringsdöden sommaren -06. Nu är den äntligen klar. Den nya GP-CAP:en, som är lika stor som den hädangågna Kyoshon väger flygklar ca 2,2 kg. Kyoshon vägde ca 2,6 kg. Samma motor (ASP .53) samma vingyta (spv ca 1400 mm).

Premiärflygningen blev nu i lördags, den 14 juni. Vädret var stabilt på eftermiddagen efter en del regnande och sugen som jag var på luftdop åkte jag ut till Sundbro för att prova vingarna på CAP:en. Allmän dubbelcheck, tankning, motorstart och varmkörning. Inga problem, motorn spann som en katt och allt funkade som det skulle.

Taxning ut till fältet, en sista koll och sedan iväg. Modellen lättar efter ca 10 m på halvgas och det märks direkt att denna tingest vill flyga. Klättring till säker höjd och en första sväng tillbaka mot fältet. Modellen svarar perfekt på rodren, går rakt och fint och verkar väldigt harmonisk i luften. Det känns m.a.o. Toppen!

Då inträffar "någonting"... Ett litet föremål lösgör sig från modellen och faller snabbt till marken. Motorljudet ändrar genast karaktär från ett dovt morrande till ett gällt bölande. En iskall känsla sprider sig i kroppen - "nej, inte på premiärflygningen..."

Dock hämtar jag mig snabbt när jag inser att modellen flyger och svarar på rodren som den skall. Dock ingen tid att förlora, jag har ingen aning om vad som hänt och vill bara ha ner modellen på en gång.

Snabb sväng in på final och flack dykning in mot fältet. Då stannar motorn. Grattis, dead stick landning på premiärflygningen !! Nåja, allt går bra, modellen glider in och sätter sig mjukt och fint.

Snabbt fram till modellen, vad har hänt ??? Jo, den bakre delen av ljuddämparen har lossnat. Godnatt. Efter alla kollar och och checker jag gjort så glömmer jag ändå att efterdra ljuddämparen. Att motorn stannade nästan direkt var ju inte så konstigt med tanke på att allt tryck i tanken försvann.

Så det var med en ganska märklig känsla som jag efter mitt hittils kortaste flygpass på Sundbro packade ihop grejerna och åkte hem. Glad för att modellen var hel och för att den på den lilla korta stund den var i luften visade upp trevliga flygegenskaper. Arg på mig själv för att jag gjort något så slarvigt som att glömma att kolla att alla skruvar på motorn var ordentligt dragna.

Så nu har jag beställt en ny ljuddämpare och om allt går väl så syns vi på fältet snart igen, för nu skall den nya CAP:en flygas in ordentligt så att undertecknad får tillbaka lite flyginspiration igen !

MVH / Flygarkompisen Johan.

Skribent: Johan Åkerman

 UFK Modell

Kom med i klubben

UFK Modellflygare på Facebook
Flygskolan

 

Vädret Sundbro

Postadress:
Uppsala FK Modellflygare - Flygsport
Bengt Eriksson, Järlåsa 45
74497 Järlåsa

Kontakt:
Tel: 0706413116
E-post: This is a mailto link

Se all info