Hoppa till sidans innehåll

Friflyg


Friflyg
Individuella segrare friflyg SM 2002.
Deniz: F1A. David: F1B. Gurra: F1C.
  

FriflygUrsprungligt

Modernt friflyg utvecklades ur den ursprungligaste typen av modellflygplan, sådana som helt saknar styrning, som flyger fritt. Idag täcker begreppet friflyg in allt från små enkla nybörjarmodeller av balsa och papper till extrema VM-skepp, mer foster av rymdåldern med toppmoderna high-tech material, datoriserad programstyrning och enormt höga prestanda.

UFK:s modellsektion

UFK har alltid hållit sig framme i friflygrenen. Vi har deltagit i och även vunnit ett stort antal nationella och internationella tävlingar och mästerskap genom åren.

Naturligt insteg

Friflyg är även det naturliga insteget till modellflygande i allmänhet därför att modellerna kan vara mycket enkla och billiga och därför lätta att bygga och flyga, även för den som är ovan. Glädjen att som junior och nybliven modellflygare se sin första egenhändigt byggda lilla flygmaskin klättra iväg mot himlen är alltid något extra.

Aerodynamik

Friflyg är också ett mycket effektivt sätt att handgripligen lära sig vad praktisk aerodynamik handlar om. Utan goda flygenskaper flyger inte modellerna, det gäller att lära sig bygga rätt och bra och sedan lära sig trimma ordentligt. Samma regler gäller för alla flygetyg, stora som små och inom friflyget är det nog extra påtagligt att se och lära sig hur flygplan flyger.

Utvecklas

Inom friflyget kan man sedan utvecklas nästan hur långt som helst. Moderna modeller som är byggda enligt tävlingsreglerna för internationella friflygmästerskap är idag mycket avancerade vad gäller material, flygegenskaper och styrning. Dessvärre gäller inte längre begreppet "billig" ett konkurrenskraftigt tävlingsskepp. Skall man bygga en mästerskapsvinnare får man idag lyfta fram ett antal tusenlappar ur plånboken samt tillbringa ett tämligen stort antal timmar i bygglokalen och sedan ute på lämpligt flygfält för att få upp den flygrutin som krävs.

Kondition

Dessutom utvecklar man som friflygare tämligen snart en icke föraktfull kondition. Det handlar ju ganska mycket om att springa omkring på ett stort flygfält för att flyga och sedan hämta sin modell. En friflygmodell kan driva ganska långt på 3 minuter och det gäller att hitta modellen och hinna tillbaka till tävlingsplatsen i tid för nästa start.

Tävlingsgrenar

Man tävlar idag inom friflyggrenarna segel-, gummimotor- och motormodeller.

Gemensamt för alla tre klasserna är att det hela handlar om tidsflygning. Det gäller att hålla modellerna i luften så länge som möjligt, på tävlingar är dock tiden begränsad till 3 min så att modellerna ej skall flyga bort. En "timer" i modellen fäller upp stabilisatorn efter drygt 3 min så att flygningen avbryts och modellen faller tillbaka till moder jord. En tävling består normalt av 5 eller 7 starter per deltagare och det gäller då att klara av att flyga 3 min i alla starterna utom den första, då flyger man 3 1/2, 4 eller 5 minuter. Blir det fler som har full tid efter alla starter flyger man s.k. flyoffer med ökande maxtid tills en person står kvar som segrare. Flyoffer på mer än 7 minuter förekommer ytterst sällan.

En typisk modell

En typisk modern friflygmodell flyger normalt ca 4-6 minuter i s.k. död luft, dvs utan hjälp av uppvindar. Extrema modeller avsedda för lugnt flyoff-väder kan flyga ända upp till 7-8 minuter på ren prestanda. Om det finns termik, dvs varm luft som stiger, kan modellen i princip flyga hur länge som helst om man inte "fusar" ner den med hjälp av timern, eller åtminståne så länge solen skiner och generar nya uppvindar. För att underlätta hämtningarna använder man numera små radiosändare i modellerna som kan pejlas med en enkel handmottagare.

Uppdaterad: 2016-06-08 07:18

 UFK Modell

Kom med i klubben

UFK Modellflygare på Facebook
Flygskolan

 

Vädret Sundbro

Postadress:
Uppsala FK Modellflygare - Flygsport
Bengt Eriksson, Järlåsa 45
74497 Järlåsa

Kontakt:
Tel: 0706413116
E-post: This is a mailto link

Se all info