Hoppa till sidans innehåll

Radio


Radioanläggningarna började bli någorlunda tillgängliga i slutet av 50-talet och i början av 60-talet. De var då mycket dyra och känsliga, både för störningar och mekaniskt. I början på 70-talet sjönk priserna kraftigt i och med de japanska anläggningarna. Idag kostar en nybörjarradio fortfarande runt tusenlappen, precis som på 70-talet - en kraftig prissänkning med andra ord!
 

2,4 GHz

Idag säljs nästan bara anläggningar som använder 2,4 GHz-bandet. Den stora fördelen är att man inte använder en fast frekvens utan sändaren och mottagaren binds till varandra genom ett digitalt ID och sedan använder radion alla lediga frekvenser genom att "hoppa" mellan dem. Inga frekvensflaggor eller kristaller behövs alltså. Både sändarna och mottagarna har väldigt korta antenner. Flygplan, båtar och bilar kan använda samma frekvensband.

En fördel, förutom att man slipper frekvenskrockar, är att anläggningarna är mycket okänsliga för störningar-

En nackdel, jämfört med 35 MHz-anläggningarna, är att man inte kan blanda sändare och mottagare från olika fabrikat hur som helst.
 

35 MHz

Radioflyget använder sedan många år 35 MHz-bandet. Inom bandet finns många kanaler att välja på. Varje pilot måste ha en liten flagga på sändaren som visar vilket band och kanal den sändaren använder. Genom att alla har olika kanaler kan många vara i luften samtidigt. De som har samma kanal måste turas om att flyga. 35 MHz används uteslutande för flyg. Till bilar och båtar används 40 MHz-bandet.

Nya anläggningar med 35 MHz-teknik säljs nästan inte alls längre. Mer leksaksbetonade flygplan med radio använder ibland 35, 40 eller det ännu äldre 27 MHz-bandet.

Men det finns många anläggningar kvar i bruk och man kan få tag i begagnade, mycket fina anläggningar för en bråkdel av vad de kostade för några år sedan.
 

Funktioner och finesser 

Servoreversering
Även mycket enkla sändare har idag teknik för att byta vilket håll servona rör sig åt. Det förenkar installationen väldigt mycket.

Dual Rates
Två olika stora utslag kan ställas in på skevroder, höjdroder och ibland även sidroder.

Modellminnen
Man kan spara ett antal modellers inställningar i sändaren. Mycket praktiskt om man har många modeller.

Helikopterfunktioner
Till helikoptrar finns många extrafunktioner som Throttle Hold, funktioner för autorotation, gyroinställningar och inställningar för olika system för swashplattans styrning. Enkla helikoptrar kan flygas utan speciella helikopterfunktioner. Många moderna sändare klarar både flygplan och helikoptrar.

Telemetri
Gör att man kan läsa av vad som händer i flyplanet eller helikoptern i realtid i sändaren, en extern liten skärm eller en smartphone. Till exempel:

  • hastighet
  • batteristatus
  • variometer (stig/sjunk)
  • motorns varvtal
  • GPS-information
 

Utslagsbegränsning
Man kan ställa in roderutslagen från sändaren. Underlättar mycket när justeringar ska göras.

Expo
Exponentiella utslag kan användas till att lugna ner ett flygplan eller helikopter som annars ska kunna använda stora roderrörelser.

Flight Modes
Man kan ställa in och välja olika inställningar för t ex start, landning och konstflyg.

Mixrar
Till exempel kan man mixa skev- och sidroder så att sidrodret rör sig när man ger skevroder. Används ofta på långsamflygande modeller.

Timers
Användbara för att hålla reda på när det är dags att landa, hur länge sändaren varit påslagen etc.

 

RC-sändare 2,4 GHz, 2008

2000-talet

RC-sändare 80-90-tal. 4 kanaler.

1990-talet

RC-sändare tidigt 70-tal. 4 kanaler.

1970-talet

RC-anläggning 1965. En kanal.

1960-talet

 

Uppdaterad: 08 JUN 2016 07:25

 UFK Modell

Kom med i klubben

UFK Modellflygare på Facebook
Flygskolan

 

Vädret Sundbro

Postadress:
Uppsala FK Modell - Flygsport
Bengt Eriksson, Järlåsa 45
74497 Järlåsa

Kontakt:
Tel: 0706413116
E-post: This is a mailto link

Se all info